måndag 3 december 2007

Inspirerande hembesök

För en tid sedan gjorde jag och en av mina vänner ett hembesök hos en av bahá'ierna i Stockholm. Det var verkligen inspirerade och roligt och i korta drag gick kvällen till på detta sätt; Jag och min vän hade förberett oss på att vi skulle läsa en bön tillsammans med personen vi skulle besöka. Vi blev mottagna med öppna armar och så snart vi hade satt oss började vi prata med varandra om allt möjligt. Efter en del prat om jobb och livet i allmänhet förklarade vi att vi har förberett en bön som vi gärna skulle vilja fördjupa oss i tillsammans med henne. Vi läste bönen och efteråt pratade vi om bönens kraft och dess positiva effekt på människan i allmänhet, men även vilken personlig effekt den har på var och en av oss. Vi bakade även in en del från Ruhi bok ett, i och med att delar av denna bok handlar just om bön. Samtalet flöt på och vi kom även in på andra andliga ting. För mig var denna kväll lärorik och upplyftande på flera sätt. Jag kände inte personen som vi skulle besöka så väl, så kvällen bidrog även till att vi lärde känna varandra mer i och med besöket och gjorde detta i en anda av bön och fördjupning. Kan det bli bättre - tror inte det.